Product Market Competition and Companies' Investment

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد مشهد

2 کارشناسی ارشد حسابداری، آموزش و پرورش مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

شاید یکی از مهم ترین مباحث اقتصادی روز در سراسر دنیا بحث رقابت‌پذیری و ارتقای وضعیت صنایع مختلف برای بقا و رشد در عرصه متلاطم بازارهای جهانی باشد. این مساله در کشور ما هم اخیرا با تاکید بر فرآیند توسعه صنعتی مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی اهمیت سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی به اندازه‌ای است که آن را یکی از اهرم‌های قوی برای رسیدن به توسعه کرده است. اما باید به یاد داشت که به همان میزان که توجه به این امر می‌تواند باعث شود اقتصاد رشد یابد و شکوفا گردد، توجه نکردن به آن می‌تواند موجب شود افت اقتصادی پیش آید. بنابراین باید گفت رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی در بلند مدت بدون توجه به سرمایه‌گذاری و عوامل مهم موثر موجود در محیط آن ممکن نیست.
تحقیق حاضر به بررسی رابطه رقابت در بازار محصول بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می‌پردازد. نمونه آماری پژوهش شامل 82 شرکت در دوره زمانی سال‌های 1397 تا 1402 است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات از تکنیک آماری رگرسیون داده‌های تابلویی (پانلی) استفاده شده است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده رابطه معنی دار بین رقابت در بازار محصول و سرمایه‌گذاری و همچنین رابطه معنی‌دار نقش تعدیل‌گری رشد فروش شرکت در رابطه فوق را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Product Market Competition and Companies' Investment

نویسندگان [English]

  • Ali Ebrahimi 1
  • Leila Reyhanzadeh 2
1 Assistant Professor, Department of Accounting, AST University of Jahad Daneshgahi branch of Mashhad, Iran Mashhad, Iran.
2 M.A in accounting, Mashhad Education, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Purpose: Perhaps one of the most critical economic discussions worldwide is the debate on competitiveness and the improvement of the status of various industries for survival and growth in the turbulent arena of global markets. On the one hand, the importance of investment for economic and social growth and development is so significant that it has become one of the powerful levers for achieving development. However, it should be remembered that as much as attention to this matter can lead to economic growth and prosperity, neglecting it can result in economic decline. Therefore, long-term economic growth and increased public welfare are not possible without considering investment and the important influencing factors in its environment.‎‏ ‏This research examines the relationship between product market competition and the investment of companies listed on the stock exchange.
Design/method/methodology: The statistical sample of the study includes 82 companies during the period from 2018 to 2022. Panel regression analysis is employed to analyze the data and test hypotheses.
Findings: The research findings indicate a significant relationship between product market competition and investment, as well as a significant moderating role of company sales growth in the above relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Product Market Competition
  • Investment
  • Sales growth